آیپاد آمده؛ خداحافظ كتابهای قديمی؟!
كتابخواني، علاقهمندان به كتابهاي سنتي و كاغذي را نگران كرده است.
ايبنا نوجوان:سامانههاي جديد «آيفون» و «آيپاد» كه در اصل براي كمك به پدر و مادرها براي برقراري نوعي ارتباط با فرزندانشان به بازار آمده، تغييرات عمدهاي در قصهگويي ايجاد كرده است.
اين روزها در بخشي از جهان كه سامانههاي آيفون، آيپاد و... در آن رواج يافته است، اين فناوري براي بچهها قصه ميگويد و در واقع ارتباط كودك با پدر و مادر را قطع ميكند.
چند ماه پيش «پايولو به نه ونتي» نويسنده و منتقد ادبيات كودكان، از عرضهي «آيپاد» قصهگو توسط انتشارات «د ِآگوستيني» انتقاد كرده بود.
او ميگويد: «اين دستگاههاي ديجيتالي از يك سو به نيازهاي كودكان پاسخ ميدهند، اما از سويي ديگر، نقش يك پرستار بيجان (و بياحساس) را براي بچههايي كه علاقه به شنيدن قصه از زبان والدين خود دارند ايفا ميكنند.»
او ميافزايد: «خواندن كتاب براي كودكان به ظاهر موضوعي كماهميت است؛ اما براي رشد آنها يك مورد اساسي و اصلي است و يك دستگاه قصهگوي ديجيتالي هرگز جاي يك قصهگوي واقعي را نخواهد گرفت. كودكان، علاقهاي به اينجور قصهگوهاي مصنوعي ندارند؛ بنابراين اگر پدر و مادرها تلاش كنند خودشان براي بچهها كتاب بخوانند، به سود كودكانشان خواهد بود.
اينجا مكان كسب درآمد نيست